شرکت رتبه‌بندی اعتباری Capital Intelligence Rating

شرکت رتبه‌بندی اعتباری Capital Intelligence Rating

معرفی اجمالی

شرکت Capital Intelligence Rating از سال 1982 خدمات مربوط به تجزیه و تحلیل اعتباری و رتبه‌بندی را ارائه می‌دهد و اکنون بیش از 300 بانک، شرکت و ابزار مالی (اوراق قرضه و صکوک) را در 39 کشور رتبه‌بندی می‌کند. پوشش جغرافیایی خدمات CI Ratings شامل خاورمیانه، بخش وسیع‌تر مدیترانه، اروپای مرکزی و شرقی، آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی، شرق دور و شمال آفریقا است.

شهرت ابتدایی و بالای این شرکت در درجه اول مربوط به بررسی و تجزیه و تحلیل صنعت بانک است و سپس در طول زمان طیف گسترده‌ای از خدمات را ارائه نموده است که شامل رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها، رتبه‌بندی اوراق قرضه و سایر تعهدات مالی است. خدمات این شرکت در اختیار موسسات اسلامی از جمله موسسات مالی غیربانکی نیز قرار می‌گیرد. بعلاوه، برای برآورده ساختن الزامات شرکت‌ها و سایر اشخاص حقوقی بازار سرمایه در کشورهایی با رتبه‌بندی دولتی پایین یا زیر سطح سرمایه‌گذاری، CI رتبه‌بندی ملی را اتخاذ کرده است که ارزیابی‌های اعتباری خاص کشور را به جای مقایسه بین‌المللی ارائه می‌دهد.

اعتبارِ فرآیند رتبه‌بندی و نظرات اعتباری CI مبتنی بر اصول استقلال، عینیت و ثبات تحلیلی است. CI یک آژانس خصوصی است که هیچ مؤسسه مالی یا شرکتی در بین سهامداران آن وجود ندارد. رویه‌های رتبه‌بندی مستند شده و به‌دقت دنبال می‌شوند و تجزیه و تحلیل اعتبار براساس روش‌های دقیق و خاص بخش (مثلاً بانک یا شرکت) است. تصمیمات رتبه‌بندی نه فقط توسط یک تحلیلگر بلکه توسط کمیته‌ای متشکل از تحلیلگران اتخاذ می‌شود. مشتریان و مشترکین CI شامل بانک‌های تجاری و سرمایه‌گذاری پیشرو جهان، سرمایه‌گذاران، بانک‌های مرکزی و تنظیم‌کننده‌ها، مؤسسات مالی بین‌المللی، بانک‌های محلی و فعالان بازار، مؤسسات مالی اسلامی، آژانس‌های اعتبار صادراتی و سازمان‌های دولتی هستند. رتبه‌بندی‌های انجام شده توسط شرکت CI شامل موارد زیر است:

  • رتبه‌بندی‌های حاکمیتی (کشوری)
  • رتبه‌بندی‌های فرعی بخش دولتی
  • رتبه‌بندی بانک‌ها
  • رتبه‌بندی شرکت‌ها
  • رتبه‌بندی بیمه
  • رتبه‌بندی انواع اوراق قرضه
  • رتبه‌بندی انواع صکوک

دفتر اصلی شرکت در قبرس و در شهر لیماسول است اما دفاتر دیگری نیز در هنگ‌کنگ، فرانکفورت و دهلی نو دارد.

فرآیند رتبه‌بندی

فرآیند رتبه‌بندی معمولاً شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و غیرمالی، محاسبه استاندارد نسبت‌های عملکرد، بازدید از مشتری، تهیه پیش‌نویس گزارش اعتبار و بررسی آن و ارزیابی توسط کمیته رتبه‌بندی CI است. پروسه رتبه‌بندی برای نهادهایی که اولین بار است درخواست رتبه‌بندی دارند، معمولاً 8 تا 12 هفته از زمان دریافت داده‌های مالی تاریخی طول می‌کشد. سرعت تکمیل گزارش رتبه‌بندی اغلب به سرعت ارائه اطلاعات اضافی درخواست شده توسط تحلیلگران شرکت CI و به پیچیدگی صنعتی که شخص حقوقی در آن فعال است، بستگی دارد. در ادامه به این فرآیند اشاره خواهد شد:

1- تنظیم و امضای قرارداد

2- ارائه پرسشنامه

3- برگزاری جلسات حضوری

4- تشکیل تیم تحلیل مربوط به صنعت

5- درخواست مدارک تکمیلی

6- ارائه پیش‌نویس رتبه‌بندی

7- مرور مدارک و پیش‌نویس رتبه‌بندی توسط تیم تحلیل

8- اعمال ویرایش‌های لازم در پیش‌نویس رتبه‌بندی

9- نهایی نمودن گزارش رتبه‌بندی و تخصیص شماره مخصوص به آن

10- ارسال و انتشار گزارش رتبه‌بندی

به منظور تخصیص و حفظ رتبه اعتباری، CI باید به اطلاعاتی دسترسی داشته باشد که هم قابل اعتماد باشند و هم بتوانند برای ایجاد یک نظر معتبر، مطابق با روش CI، در مورد احتمال انجام تعهدات مالی، کافی باشند. اگر اطلاعات در دسترس نباشد یا ناقص باشد، CI ممکن است تصمیم بگیرد رتبه اعتباری را اعطا نکند یا ممکن است رتبه را به حالت تعلیق درآورده یا پس بگیرد.

در شروع فرآیند رتبه‌بندی، CI از شخص حقوقی موردنظر صورت‌های مالی حسابرسی شده برای چهار سال متوالی را درخواست می‌کند که باید شامل ترازنامه؛ صورت درآمد؛ بیانیه تغییرات در حقوق صاحبان سهام؛ صورت جریان نقدی؛ و یادداشت‌ها شامل خلاصه‌ای از رویه‌های حسابداری مهم و سایر یادداشت‌های توضیحی باشد. برای رتبه‌بندی‌های مربوط به یک ابزار مالی خاص یا موضوع تعهد، CI ممکن است از ناشر بخواهد تا پیش‌بینی‌های مالی و سایر جزئیات مربوطه مانند نوع ابزار بدهی، اندازه، مدت زمان و دیگر جزئیات مفروضات اساسی را ارائه دهد.

لازم به ذکر است انتشار گزارش رتبه‌بندی Capital Intelligence Rating به هر دو صورت خصوصی و عمومی امکان‌پذیر است.

انواع رتبه‌بندی‌های اعتباری در CI

الف) رتبه‌بندی‌های بین‌المللی

این نوع رتبه‌بندی، اعتبار کلی یک واحد تجاری و توانایی و تمایل آن برای انجام تعهدات مالی خود در زمان سررسید را خلاصه می‌کند. رتبه‌بندی‌های اختصاص داده شده به یک نهاد در سراسر مرزهای بین‌المللی قابل مقایسه است. بخش‌هایی که ممکن است این نوع رتبه‌بندی به آنها اختصاص داده شود عبارتند از:

  • حاکمیت‌ها و دولت‌های محلی: رتبه‌بندی بلندمدت و کوتاه‌مدت ارز محلی، رتبه‌بندی بلندمدت و کوتاه‌مدت ارز خارجی
  • بانک‌ها و سایر نهادهای مالی: رتبه‌بندی بلندمدت و کوتاه‌مدت ارز محلی، رتبه‌بندی بلندمدت و کوتاه‌مدت ارز خارجی، رتبه‌بندی قدرت مالی (ارزیابی سلامت مالی مستقل)، رتبه‌بندی‌های حمایتی (ارزیابی احتمال اینکه یک بانک در صورت بروز مشکلات مالی، آیا حمایت‌های خارجی دریافت می‌کند یا خیر؟)
  • شرکت‌ها: رتبه‌بندی بلندمدت و کوتاه‌مدت ارز محلی، رتبه‌بندی بلندمدت و کوتاه‌مدت ارز خارجی
  • ابزار بدهی: مانند انواع اوراق قرضه، صکوک و سایر تعهدات مالی که می‌توانند کوتاه‌مدت و یا بلندمدت باشند.

ب) رتبه‌بندی قدرت مالی بیمه‌گر

رتبه‌بندی‌ قدرت مالی بیمه‌گر (IFSR) یک پیش‌بینی درباره ظرفیت و تمایل بیمه‌گر برای پرداخت تعهدات قرارداد بیمه معتبر خود در زمان سررسید ارائه می‌کند. IFSRها ارزیابی مستقل یک بیمه‌گر و همچنین احتمال اینکه واحد تجاری حمایت خارجی را در صورت مشکلات مالی دریافت کند، در نظر می‌گیرد. IFSRها معمولاً رتبه‌بندی بلندمدت ارز محلی هستند، اما رتبه‌بندی Capital Intelligence Rating ممکن است در صورت لزوم، IFSRها را به تعهدات قراردادی کوتاه‌مدت و ارز خارجی نیز اختصاص دهد.

پ) رتبه‌بندی ملی

رتبه‌بندی ملی، اعتبار صادرکنندگان اوراق بدهی و ابزارهای بدهی را نسبت به سایر صادرکنندگان یا ابزارها در همان کشور اندازه‌گیری می‌کند و برخلاف رتبه‌بندی‌های دیگر CI، چنین نیست که بین کشورها قابل مقایسه باشد. رتبه‌بندی ملی در کشورهایی استفاده می‌شود که رتبه‌بندی اعتباری آن‌ها در مقیاس‌های رتبه‌بندی بین‌المللی Capital Intelligence Rating کمتر از «AAA» است، و در کشورهایی که تقاضای کافی از سوی فعالان بازار سرمایه برای چنین رتبه‌بندی‌هایی وجود دارد.

جزئیات گزارش رتبه‌بندی اعتباری شرکت CI

الف) گزارش رتبه‌بندی بانک‌ها: در این نوع گزارش، جنبه‌های کیفی شامل مالکیت و پشتیبانی، محیط بازار و استراتژی‌های توسعه عملیاتی و تجاری بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مربوطه درج می‌گردد و بر مواردی همچون کیفیت دارایی، نقدینگی، کفایت سرمایه و سودآوری تمرکز دارد. گزارش‌های رتبه‌بندی بانک‌ها شامل رتبه‌بندی اعتباری و چشم‌انداز مؤسسه، و همچنین صفحات گسترده و نسبت‌های مالی است که نتایج عملیاتی چهار سال اخیر را پوشش می‌دهد.

ب) گزارش رتبه‌بندی شرکت‌ها: این گزارش چکیده مطالعه عمیق مشخصات مالی و غیرمالی یک شرکت توسط تحلیلگران است. تجزیه و تحلیل مالی عواملی مانند جریان نقدی، مشخصات بدهی، اهرم و درآمد را پوشش می‌دهد. جنبه‌های غیرمالی نیز شامل نحوه عملیات، مدیریت، استراتژی‌ها و چشم‌اندازها و همچنین پویایی صنعت می‌باشد.

پ) گزارش رتبه‌بندی اوراق قرضه، انواع ابزارهای بدهی و صکوک (اوراق مالی اسلامی): این گزارش دربردارندهارزیابی اعتبار دقیق یک موضوع/ابزار خاص و مطالعه مشخصات مالی و غیرمالی ناشر است. صکوک ابزار مالی اسلامی است که به موجب آن ناشر خود را متعهد می‌کند که علاوه بر اصل سرمایه‌گذاری، پرداخت‌های قراردادی (در قالب درآمد، افزایش یا اجاره) را به سرمایه‌گذاران بپردازد.

ت) گزارش رتبه‌بندی بیمه: گزارش رتبه‌بندی قدرت مالی بیمه‌گر (IFSR) یک پیش‌بینی آینده‌نگر درباره ظرفیت و تمایل بیمه‌گر برای پرداخت تعهدات قرارداد بیمه معتبر خود در زمان سررسید ارائه می‌کند. این گزارش به صورت کلی ارائه می‌شود و در آن امکان پیش‌بینی انجام تعهدات برای هر محصول و یا خدمات به صورت مجزا وجود ندارد.

ث) گزارش رتبه‌بندی دولت و یا حکومت: در مرکز این گزارش، تجزیه و تحلیل عوامل تعیین‌کننده پویایی بدهی عمومی (مانند رشد اقتصادی، موضع مالی)، ظرفیت کشور برای تولید ارز از عوامل تولید داخلی، توانایی آن در جذب ابزار برای پرداخت بدهی از منابع خارجی، سلامت مدیریت مالی، پولی و نرخ ارز، برآورد می‌گردد.

نحوه نمایش رتبه‌بندی‌ها

1- رتبه‌بندی مستقل بانک‌ها

2- رتبه‌بندی اوراق قرضه و صکوک

الف) رتبه‌بندی بلندمدت

ب) رتبه‌بندی کوتاه‌مدت

3- رتبه‌بندی بیمه

الف) رتبه‌بندی بلندمدت

ب) رتبه‌بندی کوتاه‌مدت

4- رتبه‌بندی ملی (یک کشور خاص)

الف) رتبه‌بندی بلندمدت

ب) رتبه‌بندی کوتاه‌مدت

دیدگاهتان را بنویسید