شرکت اعتبارسنجی CredoLab

شرکت اعتبارسنجی CredoLab

اخیراً صنعت مالی معیارهای بسیار دقیق و محکمی برای تعریف اعتبار داشته است. مدل­‌های سنتی اعتبارسنجی برای افرادی که منابع درآمدی پایداری نداشتند یا به سادگی داده‌­های درستی برای پشتیبانی از آن­ها موجود نبود، ناتوان بودند؛ در حالی‌که امروز پیشرفت‌­هایی برای استفاده از داده‌­های جایگزین علاوه بر منابع داده سنتی صورت گرفته است و ظهور فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌های مالی، بخش غیرقابل انکار و موثر در پیشرفت‌های دو دهه اخیر بوده است.

معرفی CredoLab:

شرکت اعتبارسنجی CredoLab در قالب یک پلتفرم فین‌تک در سال 2016 تأسیس شده است. این شرکت در حوزه توسعه کارت‌های امتیازی دیجیتالی مبتنی بر اعتبارسنجی فعالیت می‌کند و مشتریان اصلی و هدف آن عبارتند از مؤسسات مالی، وام‌دهندگان، فعالان تجارت الکترونیک، شرکت‌های حمل و نقل، ارائه‌دهندگان خدمات بیمه و خرده‌فروشان که به آنها کمک می­‌کند تا تصمیمات اعتباری بهتری بگیرند و هزینه‌های ریسک خود را کاهش دهند.

استارت‌آپ CredoLab، الگوریتم اعتبارسنجی خود را براساس هوش مصنوعی بنا کرده است و این فناوری، امتیازات اعتباری را بر اساس داده‌های رفتاری تلفن همراه و مرورگر وب افراد محاسبه می‌کند. CredoLab قابلیت به­ کارگیری بیش از 1 میلیون داده از مجموعه فراداده‌­های انتخابی تلفن­‌های هوشمند برای کشف الگوهای رفتاری خطرناک، بزهکاری و ایجاد امتیاز اعتباری در زمان واقعی را دارد.

این شرکت از فناوری هوش مصنوعی پیشرفته خود برای استفاده از داده‌­های گوشی‌­های هوشمند استفاده می‌­کند و وام‌دهندگان را قادر می‌سازد تا امتیازات اعتباری افراد را سریعتر و به شیوه‌­ای امن‌تر دریافت کنند، چیزی که روش­‌های بانکداری سنتی قادر به دستیابی به آن نیستند. CredoLab با به کارگیری مدل‌ها و الگوریتم‌های موجود خود، بیش از 50،000 نقطه داده را از تلفن هوشمند مشتری با استفاده از فناوری‌های پیشرفته جمع آوری کرده و آنها را به بیش از 500 هزار ویژگی رفتاری تبدیل می‌کند. این شرکت تضمین می‌نماید که فرآیند جمع‌آوری داده‌ها در تمامی موارد توافقی و مجاز است. داده‌های جمع‌آوری‌شده ناشناس هستند، به‌طور امن در داخل کشور ذخیره می‌شوند و هرگز با هیچ شخص ثالثی به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

CredoLab از زمان آغاز به کار تاکنون، قریب به 2 میلیارد دلار تسهیلات را از طریق 22 میلیون درخواست وام صادر شده توسط بیش از 90 مشتری و در بیش از 25 کشور جهان تأمین کرده است.

طبق آمار CredoLab، با بکارگیری مکانیسم اعتبارسنجی این شرکت در سازمان‌ها و بازارهای هدف موردنظر، نرخ وام‌های غیرجاری و همچنین نرخ تقلب و کلاهبرداری به ترتیب 15 و 22 درصد کاهش یافته است. به گفته متخصصان CredoLab، این استارت‌آپ راهکاری را به کسب و کارها ارائه می‌­دهد تا مشتریانی که ارزش اعتباری آنها به راحتی قابل تشخیص نیست، ارزیابی و تأیید شوند.

با توجه به اینکه بیش از 8 میلیون خانوار در ایالات متحده فاقد دسترسی به امکانات بانکداری هستند، CredoLab قصد دارد با بانک‌ها و وام‌دهندگان غیربانکی همکاری کند تا مشارکت مالی را در میان مصرف‌­کنندگان و مشاغل آمریکایی که قادر به دسترسی به اعتبار از طریق موسسات مالی سنتی نیستند افزایش دهد؛ بنابراین وام‌دهندگان می‌توانند بر اساس شیوه زندگی و کار مردم در دنیای مدرن تصمیم‌گیری نمایند. همچنین این شرکت به فکر توسعه خدمات مالی خود در سایر نقاط جهان به ویژه آسیا و آفریقا می‌باشد و اقدامات موثری نیز در این زمینه انجام داده که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

Credolab در آفریقا و آسیا:

در چندین منطقه در سراسر آسیا و آفریقای جنوبی جمعیت کثیری از افراد از خدمات بانکی بی­‌بهره بوده و در پی دستیابی به خدمات مالی هستند. به عنوان مثال، بخش تجارت الکترونیک در منطقه جنوب شرق آسیا در حال رونق است، اما 658 میلیون نفر هنوز حساب بانکی ندارند. به همین ترتیب، طبق نظرسنجی Finscope در آفریقای جنوبی، 23 درصد از کل جمعیت این کشور بدون حساب بانکی هستند. این موضوع، فرصت بزرگی را برای فین‌تک‌ها فراهم می‌کند تا خدمات بانکی و مالی را به جمعیت محروم از خدمات در اقتصادهای در حال توسعه ارائه دهند. شرکت اعتبارسنجی CredoLab یکی از بازیگران اصلی در این بازارها است که به مؤسسات مالی و سایر وام‌دهندگان کمک می­‌کند تا در سراسر آسیا و آفریقای جنوبی ارائه خدمات مالی داشته باشند. شعبه CredoLab مستقر در سنگاپور، به بانک‌ها و سایر وام‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از فراداده‌­های گوشی‌های هوشمند کارت امتیازی دیجیتال تولید کنند.

 CredoLab، سال گذشته همکاری خود با دو بانک و یک سازمان ارائه‌دهنده خدمات اعتباری در آفریقای جنوبی را آغاز کرد. همچنین این شرکت به منظور مبارزه با کلاهبرداری‌های اعتباری و سوء استفاده از داده‌ها در آسیای جنوب شرقی، با iovation که یک شرکت زیرمجموعه TransUnion بوده و متخصص در تشخیص تقلب مبتنی بر دستگاه­‌ها و راه‌حل‌های احراز هویت می‌­باشد، قرارداد همکاری منعقد نموده است.

با توجه به امکان‌ ارزیابی اعتبارات خرد، فعالیت‌های CredoLab تا به امروز موثر بوده و افزایش 20 درصدی تأییدیه مشتریان جدید و نیز کاهش 15 درصدی وام‌های غیرجاری، از جمله نتایج فعالیت‌های این شرکت بوده است. با افزایش پیوسته نفوذ گوشی­‌های هوشمند در آسیای جنوب شرقی و پیش­‌بینی دو برابر شدن آن تا سال 2025 در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، انتظار توسعه و پیشرفت در استفاده از فراداده‌­ها می‌­رود.

CredoLab با حمایت گسترده دولت قصد دارد شرایطی ایجاد کند تا فارغ‌التحصیلان جدید، خوداشتغال‌ها و سایر مشتریان با سابقه اعتباری ضعیف با تأییدیه‌های آسان و با شرایط منصفانه، حتی در غیاب سابقه اعتباری نزد بانک‌های سنتی، به اعتبار دسترسی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید