معرفی شرکت Zest Finance
معرفی اجمالی
شرکت Zest Finance در سال 2009 در امریکا تأسیس شده است. این شرکت که به عنوان یک کسبوکار وامدهی مصرفکننده توسط مدیر ارشد اجرایی سابق گوگل و تیمی از کارمندان سابق گوگل با مأموریت ایجاد اعتبار منصفانه و شفاف در دسترس همه، تأسیس شده است، از یادگیری ماشینی برای ارزیابی ریسک وامگیرنده استفاده میکند. Zest بیش از 250 میلیون دلار سرمایه داشته و در حدود 200 کارمند متخصص در اختیار دارد.
بانکها، نهادهای اعتباری و وامدهندگان تخصصی در هر اندازه و ابعادی، سیستم مدیریت مدل zest را برای وامدهی مبتنی بر هوش مصنوعی اتخاذ میکنند. این شرکت در قالب هر دو مدل کسب و کار B2B و B2C خدمات مالی ارائه میدهد و اولین محصول وام مبتنی بر هوش مصنوعی را در اختیار کسب و کارها و مؤسسات مالی مانند Discover و Ford Motor Credit قرار داده است. لازم به ذکر است در حال حاضر،Zest Finance یکی از سریعترین استارتآپهای فناوری مالی ایالات متحده است که به سرعت در حال رشد بوده و توانسته است در طول فعالیت خود بیش از 500 میلیارد دلار انواع تسهیلات از جمله کارتهای اعتباری، وامهای شخصی، خودرو، مسکن و وامهای دانشجویی را برای بیش از 10 میلیون نفر از مشتریان خود در هر سطح اعتباری و درآمدی، فراهم نماید. طبق آمارها، ماهانه بیش از 250 هزار مشتری، اپلیکیشن Zest را در گوشیهای هوشمند خود نصب میکنند.
تا به امروز، Zest Finance توانسته است بیش از 250 مدل اعتبارسنجی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد و پیادهسازی نماید. تعدادی از نوآورترین سازمانهای وامدهی مانند سیتیبانک، برای مدرنسازی کسب و کار وامدهی خود از این مدلها استفاده میکنند.
سیستم مدیریت این شرکت هر آنچه را که وامدهندگان برای مدیریت موثر مدل اعتباری و پذیرش آسان هوش مصنوعی نیاز دارند ارائه میدهد. این سیستم شامل 3 برنامه اصلی ساخت، تطبیق و اجرا است که از وامدهندگان در کل چرخه عمر مدل از دریافت دادهها و آمادهسازی تا مدلسازی، اعتبارسنجی، استقرار و اصلاحات آینده پشتیبانی میکند. با سیستم مدیریت Zest، وامدهندگان به سرعت و به آسانی قادر به ساخت و استقرار مدلهای اعتباری قدرتمند و سازگار با هوش مصنوعی هستند. امتیازات مدلهای ساخته شده با Zest از 0 تا 100 متغیر است و کاملاً قابل توضیح است، به این معنی که هر امتیاز میتواند تجزیه شود تا سهم دقیق هر متغیر را در امتیاز کلی نشان دهد.
Zest به تازگی فعالیت خود را با موسسه رتبهبندی اعتباری Equifax آغاز کرده است. این همکاری، برای تمام شرکتها و موسسات اعتباری که از مدلهای اعتبارسنجی و رتبهبندی Zest استفاده میکنند، این امکان را فراهم میکند تا بتوانند دادههای بیشتری را از Equifax دریافت کرده و مشتریان خود را با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار دهند.
شرکای تجاری Zest Finance
شرکای تجاری این شرکت دردو گروه اصلی قرار میگیرند:
1- نهادهای اعتباری بینالمللی و تأمینکنندگان اطلاعات: شاملEquifax، Experian، TransUnion، LexisNexis، DMS (Digital Matrix Systems)
2- ارائهدهندگان تسهیلات: شامل MeridianLink، defi Solutions، inovatec، Corelation
مزیت مدل اعتبارسنجی و رتبهبندی Zest
تبعیض در اعطای وام مدتهاست که یک مشکل بوده و گروههای اقلیت را از امکانات مربوطه محروم کرده است. Zest Finance، شرکت نرمافزار هوش مصنوعی متمرکز بر بازار اعتبار، در تلاش است تا با بکارگیری ابزار نرمافزاری جدیدی که هدف آن کاهش موارد سوگیری و تبعیض در وامدهی است، این وضعیت را تغییر دهد. ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی به وامدهندگان اجازه میدهد تا با کاهش تأثیر دادههای اعتباری تبعیضآمیز و بدون تأثیر بر عملکرد، عادلانه بودن مدلها را تنظیم کنند. ابزارهای مورد استفاده در هوش مصنوعی، سیگنالهای اعتباری را بر اساس میزانی که منجر به نتایج مغرضانه میشوند، رتبهبندی میکند؛ سپس به طور خودکار یک مدل جدید ایجاد میکند که انصاف بیشتری در آن رعایت شده است. وامدهندگان میتوانند تأثیر برخی عوامل تبعیضآمیز را در تعیین اعتبار وامگیرنده به حداقل برسانند. مشهورترین نرمافزار ابداعی شرکت Zest که دقت بالایی در ارزیابی مشتریان دارد، Zest Automated Machine Learning یا ZAML نام دارد. در دو سالی که Zest Finance این محصول را معرفی کرده، شرکت به درصد رشد سه رقمی در سال دست یافته است.
Zest Finance نه تنها به موسسات اعتباری اجازه میدهد تا تصمیمات بهتری درخصوص پروندههای اعطای اعتبار اتخاذ کنند، بلکه دسترسی به اعتبار مقرون به صرفه را در سراسر ردیفهای اعتباری گسترش میدهد. از آنجایی که موسسات مالی بیشتر از ابزارهای هوش مصنوعی برای اتخاذ تصمیمات اعتباری بهتر استفاده میکنند، Zest AI موقعیت خوبی برای تغییر صنعت ایجاد کرده است. فناوری Zest از هوش مصنوعی برای شناسایی، پیشبینی و حذف سوگیریهای ذاتی و ارائه تصمیمات منسجمتر و عادلانهتر برای وامدهی استفاده میکند. این فناوری به مشتریان اجازه میدهد تا وامگیرندگان بیشتری را بدون پذیرش ریسک بیشتر تأیید کنند و در نتیجه 25 درصد افزایش تأیید مشتری و اتوماسیون کامل را به همراه داشته باشند. آمارها نشان میدهد موسسات اعتباری که از خدمات Zest به عنوان ابزار اعتباری استفاده میکنند، افزایش درآمد، افزایش بهرهوری، رشد کارایی و کاهش هزینههای عملیاتی را داشتهاند و تمام این عوامل باعث شده است تا استقبال از نرمافزارها و مدلهای این شرکت بسیار زیاد باشد.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ