معرفی فینتکهای موفق در بخش تسهیلات اعتباری
مقدمه
مدت زمان زیادی نمیگذرد که کار کردن در هر نقطه از جهان، خرید مواد غذایی از خانه، یا استفاده از تلفن و موبایل برای کنترل امور روزانه، رویایی آیندهنگرانه بود. امروزه شاهد آن هستیم که با وجود پیشرفتهای تکنولوژیکی، تمام موارد ذکر شده به تجربیات رایج روزمره تبدیل شدهاند. به همین ترتیب، روشی که ما از پول برای پرداختها استفاده میکنیم نیز دچار یک انقلاب تکنولوژیکی شده است. اکنون پول نقد دیجیتال بوده و در هر جایی بدون کیف پول فیزیکی قابل دسترسی است. مردم با استفاده از تلفنهای هوشمند خود میتوانند بسیاری از امور مالی خود را در اسرع وقت و با صرف کمترین هزینه به انجام برسانند و همین موضوع شرکتهای فینتک را بر آن داشته تا به دنبال راههای بیشتر و متنوعتری به منظور توسعه رویکردهای مشتری محور از طریق موبایل باشند. رقابت فزایندهای در بین شرکتهای فینتک برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان وجود دارد تا آنها را در میان مردم برجسته کنند و پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند. در نتیجه، شرکتهای فین تک در حال توسعه خدمات شخصیسازی شده و تبلیغات شخصی دقیق هستند تا نیازهای هر مشتری را برآورده کنند. در ادامه به مهمترین عواملی که در رشد و گسترش شرکتهای فینتک و محبوبیت آنها اهمیت دارند، اشاره شده است.
– تجربه کاربری روان و یکپارچه
تجربیات مشتری دیگر اساساً و انحصاراً در یک بانک خاص اتفاق نمیافتد؛ در عوض، این تجربیات اکنون شامل تعاملات دیجیتالی است و مشتریان رضایت خود را از یک موسسه مالی بر اساس کیفیت تجارب دیجیتالی خود قرار می دهند. بنابراین، مؤسسات فینتک باید با توسعه برنامههایی که آنها را قادر میسازد از طریق تلفنهای هوشمند و تبلتها با مؤسسات مالی تعامل داشته باشند، تجربیات دیجیتالی یکپارچه و پاسخگو را برای مشتریان ایجاد کنند. مشتریان، تجربیات دیجیتالی خود را بر اساس میزان آسان و سریع بودن استفاده از اپلیکیشنها و وب سایتهای موجود برای یک پلتفرم، قضاوت میکنند و علاوه بر این، طراحیهای در حال توسعه وبسایتها و سایر رسانههای دیجیتال باید تجربیات کاربر را بهبود بخشد.
– ایجاد دسترسی به تمام محصولات، خدمات و سایر پشتیبانیها برای مشتریان
امکان تعامل یکپارچه مشتری در چندین کانال برای بهبود تجربیات وی حیاتی است. مشتریان باید بتوانند از وبسایت و یا اپلیکیشن بانک خود به هر برنامه دیگری که مدنظرشان است بروند و سپس بدون تکرار هیچ مرحلهای به جایی که متوقف شدهاند (در وب سایت و یا اپلیکیشن بانک) برگردند. هرگونه وقفه در عملیات میتواند برای مشتریان ناامیدکننده باشد. بنابراین، شرکتهای فینتک باید تجربیات یکپارچه را در چندین پلتفرم برای مشتری ایجاد کنند.
– تقسیمبندی هوشمند از طریق تجزیه و تحلیل دادهها
موسسات مالی باید رویکرد خود را نسبت به خدمات مشتری تغییر دهند، شرایط بازار دائماً در حال تحول است و شرکتهای فینتک نیز باید تعاملات دیجیتالی متناسب با تغییر انتظارات مشتریان را به بهترین شکل ممکن ایجاد نمایند. شرکتهای فینتک به اطلاعات در زمان واقعی در مورد نیازهای مشتری در حال تحول نیاز دارند. آنها میتوانند این اطلاعات را از طریق تجزیه و تحلیل دادههای مشتری که ابزارهای مالی مانند گزارشهای اعتباری میتوانند ایجاد کنند، به دست آورند.
– توجه به بازخوردها و نیازهای مشتریان
جمعآوری بازخورد مشتریان در مورد خدمات یک موسسه مالی ضروری است زیرا به شرکت فینتک کمک میکند تا بفهمد چه محصول و یا خدماتی برای مشتری ضروری است. نظرسنجیها، بررسیهای مشتریان، لغو خرید محصول یا خدمت، پستهای رسانههای اجتماعی و سایر منابع داده میتوانند اطلاعاتی را در اختیار شرکت فینتک قرار دهند تا خدماتی را که مصرفکنندگان میخواهند ارائه نماید. جمعآوری این اطلاعات و پاسخگویی به نگرانیهای مشتریان با انجام اقدامات اصلاحی باعث ایجاد احساس شنیده شدن و قدردانی مشتریان میشود.
– شناخت کامل مشتری و توجه به تأثیر بالقوه آنها بر صنعت
هیچ یک از اقداماتی که در فوق به آنها اشاره شد به شرکتهای فینتک کمک نخواهد کرد مگر اینکه بتوانند هویت مشتری خود را به درستی شناسایی و درک نمایند، از دادههای آنها محافظت کنند و در تعاملات خود شفاف باشند. مشتریان میخواهند اطلاعات آنها امن باشد؛ در غیر این صورت، تجربه منفی خواهند داشت. علاوه بر این، شرکتهای فینتک باید یک تیم مدیریت تجربه مشتری داخلی داشته باشند که بتواند تجربیات مشتریان را زیر نظر داشته و بلافاصله به نگرانیهای آنها پاسخ دهد تا هر مشکلی را اصلاح کنند. برون سپاری این عملکرد کارساز نخواهد بود زیرا به مصرفکنندگان این احساس را میدهد که نگرانیهای آنها بیاهمیت است.
نقش فینتکها در ارائه تسهیلات اعتباری
افزایش ضریب نفوذ اینترنت در تمام نقاط جهان و پذیرش سریع فنآوری از سوی همه اقشار مردم، یک انقلاب خاموش در صنعت وام ایجاد کرده است. از این رو شرکتهای فینتک روشهای وامدهی خود را تغییر دادهاند. همچون سایر حوزههای فناوری، اکوسیستم فینتک نیز مملو از شرکتهای تحولآفرین است، مخصوصا آن دسته از فینتکهایی که در بخش وامدهی هستند. موسسات مالی – جدید و قدیمی – با استفاده از هوش مصنوعی، کلان داده و حتی بلاکچین، از فناوری برای حل مشکلات بلندمدت استفاده میکنند. بسیار دیده میشود که بانکهای سنتی با استارتآپهای فینتک وارد مشارکت شده و خدمات امن و پرسرعتی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهند. به همین دلیل سپردهگذاران با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به سپردهگذاری در بانکهای سنتی نموده و از آخرین فناوریهای مالی بهرهمند میگردند.
در ادامه به معرفی تعدادی از فینتکهای فعال در بخش اعطای تسهیلات که در سطح جهان در حال ارائه خدمات هستند، میپردازیم:
- رگورا (Reggora)
نرمافزار رگورا یک اپلیکیشن مخصوص تسهیلات مسکن است که ارزیابی ایدهآلی را برای وامدهندگان، وامگیرندگان و کارگزاران ایجاد کرده است. با پلتفرم رگورا، پردازش پرداخت به صورت خودکار قابل انجام بوده و ارسال اعلانهای وضعیت در کمترین زمان ممکن امکانپذیر است. این پلتفرم هم در گوشیهای موبایل و هم تحت وب سرویس قابلیت ارائه خدمات به مشتریان خود را دارد و به طور کلی، ارتباط بین وامدهندگان وام مسکن و وامگیرندگان را ساده میکند، فرآیندهای دستی را حذف کرده و به سرعت بخشیدن به روند کلی وام مسکن کمک میکند.
- اپورچونیتی فاینانس (OppFi)
اوپفای یک پلتفرم وامدهی فینتک را راهاندازی کرده است که به افراد در زمینههای مختلف کمک میکند تا بودجه مورد نیاز برای پرداخت بدهیها، راهاندازی کسبوکارها و پیشرفت در زندگی را به دست آورند. پلتفرم فینتک OppFi امکان دسترسی آسان به انواع وامهای اقساطی با مبالغ و نرخهای سود متنوع را برای تمام اشخاص وامگیرنده به ویژه افرادی که فاقد سوابق اعتباری هستند و یا در بازپرداخت وامهای پیشین خود خوشحساب نبودهاند، فراهم نموده است و به آنها کمک میکند تا وام و نرخهایی را انتخاب کنند که با سبک زندگی و درآمدشان سازگارتر است.
- ارنست (Earnest)
ارنست از ابزار قیمتگذاری دقیق خود برای تعیین وامهای شخصی و دانشجویی استفاده میکند. فناوری انحصاری این شرکت، ضمن ثبت میزان توان بازپرداخت متقاضی در هر ماه، وی را با نرخ و مدتی که برای او مناسب است مطابقت میدهد. بهجای نرخها و شرایط استاندارد، ارنست از دادههای شخصی برای فرمولبندی وامهای دانشجویی، خانه، خودرو و خدمات پزشکی استفاده میکند که بر اساس موقعیت منحصر به فرد متقاضیان است.
- بیلد (Billd)
بیلد یک پلتفرم اعتباردهی با محدودیت 120 روزه است که به پیمانکاران اجازه میدهد تا به منابع و ابزارهای مورد نیاز برای تکمیل پروژهها دسترسی داشته و برای هزینهکردهای خود اختیار عمل بیشتری داشته باشند. بیلد این امکان را میدهد که پیمانکاران هزینههای خود را از طریق این پلتفرم تامین کنند و صاحبان پروژه 120 روز فرصت دارند تا اعتبار دریافتی خود را بازپرداخت کرده و ارزش افزوده بیشتری را برای صنعت ساختمان به ارمغان بیاورند.
- براویانت (Braviant Holdings)
هلدینگ براویانت یک پلتفرم وام دیجیتال را راهاندازی کرده است که از فناوری مالی در کنار هوش مصنوعی برای ارائه امکانات اعتباری بهتر به مشتریان استفاده میکند. پلتفرم این شرکت با ارائه وامهای قابل مدیریت ساخته شده است که به افراد کمک کند تا کنترل امور مالی شخصی خود را بدون توجه به امتیاز اعتباری در دست بگیرند و از مدلهای تصمیمگیری اختصاصی برای ارزیابی توانایی واقعی و تمایل افراد برای بازپرداخت استفاده میکند که منجر به کاهش 33 درصدی در میانگین هزینه تحصیل متقاضیان اعتبار شده است.
- شرکت Upstart
برخلاف وامدهندگان سنتی که برای ارزیابی اعتباری مشتریان تنها به اعتبارات گذشته و نحوه بازپرداخت آنها توجه دارند، آپاستارت برای اعطای اعتبار به مشترکین خود تنها تسهیلات و سوابق اعتباری آنها را معیاری برای ارزیابی خوشحساب بودن، قرار نمیدهد؛ بلکه فاکتورهایی مانند تحصیلات و تجربه کاری نیز مدنظر هستند. آپاستارت با الگوریتم دقیق خود قادر به تعیین ایمنی یک وام براساس عوامل مختلف است و با در نظر گرفتن همه این موارد، یک پلتفرم وامدهی را ایجاد کرده است که برای شروع کسب و کار و تامین مالی افراد بسیار مناسب است.
صنعت لندتک در ایران
لندتک در ایران بخش جدیدی از صنعت مالی و اعتباری است که هنوز چندان برای کاربران و کسب و کارها جا نیافتاده است. در مقایسه با کشورهای توسعه یافته جهان، در ایران لندتکها سهم بسیار کمتری از حجم تسهیلات را به خود اختصاص دادهاند. علل متعددی را میتوان به عنوان این امر ذکر کرد که برخی از آنان در حوزه رگولاتوری و برخی دیگر در حوزه زیرساختهای فنی و مالی است. به عنوان مثال عدم وجود سیستم یکپارچه دادههای اعتبارسنجی و عدم همکاری لیزینگها، لندتکها و موسسات بانکی و اعتباری با یکدیگر باعث شده است تا فینتکها و استارتآپهای ایرانی با احتیاط زیادی وارد این حوزه شوند.
در ایران لندو به عنوان پیشتاز بازار وامدهی مدرن کشور شناخته میشود که از سال 1394 فعالیت خود را با نام ایرانرنتر آغاز کرده است. این شرکت به لطف ارایه خدمات وامدهی کاملا آنلاین با استفاده از سفته و امضای دیجیتال، فعالیت خود را به سراسر کشور گسترش داده است.
شرکت اسنپپی نیز از زیرمجموعههای بزرگ اسنپ است که اخیراً وارد صنعت فینتک شده و سرویس اعتباری خود را با مدل «الان بخر، بعدا پرداخت کن» در سوپر اپلیکیشن اسنپ راهاندازی کرده و اکنون در حال توسعهی بیشتر این محصول است. در حال حاضر سرویس اعتباری اسنپ برای بیش از ۴ میلیون نفر از کاربران سوپر اپلیکیشن اسنپ فعال شده است. این کاربران با اعتباری که در ابتدای ماه به آنها تخصیص داده میشود، میتوانند از خدمات سوپر اپلیکیشن اسنپ استفاده کرده و هزینهی آن را در آخر ماه یا به صورت اقساطی پرداخت کنند. لازم به ذکر است که اعطای این تسهیلات بدون اخذ وثیقه و ضامن و صرفا مبتنی بر اعتبار کاربران نزد اسنپ است. در این مدت کوتاه، سرویس اعتباری اسنپ بهعنوان سریعترین، امنترین و راحتترین شیوهی پرداخت با استقبال کاربران مواجه شده و تجربهی جدید و متمایزی در حوزهی دریافت اعتبار و پرداخت برای کاربران اسنپ رقم زده است.
دیجیپی نیز یکی دیگر از شرکتهایی است که در زمینه پرداخت آنلاین فعالیت میکند و قصد دارد با بهرهگیری از دانش و نوآوری خود سرویسهای کارآمدی در زمینه خرید و پرداخت اینترنتی به کاربرانش ارائه دهد. سامانه دیجیپی با راهاندازی درگاه هوشمند پرداخت به کاربران اجازه میدهد در زمان خرید و پرداخت هزینه در سایت دیجیکالا، درگاه دیجیپی را انتخاب کرده و با اطمینان خاطر وجه خود را برای فروشنده واریز کنند. دیجیپی که پلتفرم پرداخت موبایلی دیجیکالا میباشد یک اپلیکیشن نیز در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند به آسانی برای پرداخت قبض، انتقال وجه و یا خرید شارژ و بسته اینترنت اقدام کرده و گزارشهای دقیقی از تمامی تراکنشهای آنلاین خود داشته باشند.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ