معرفی شرکت رتبه‌بندی اعتباری Turk Rating

معرفی شرکت رتبه‌بندی اعتباری Turk Rating

معرفی اجمالی

شرکت Turk Rating در سال 2006 به عنوان اولین شرکت ملی دارای مجوز از هیئت‌مدیره بازارهای سرمایه و با نام اصلی شرکت خدمات رتبه‌بندی بین‌المللی استانبول، تأسیس شده است. در سال‌های اخیر، Turk Rating رتبه‌بندی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات مالی فعال در بخش‌های متنوعی را اعلام کرده و از این منظر دارای پرتفوی ممتازی است. کارشناسان این شرکت به دلیل ساختار آن که عمدتاً بر اصل اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران تمرکز دارد، حساسیت بالایی روی کیفیت گزارش‌های تحلیلی که بخشی جدایی‌ناپذیر از خدمات رتبه‌بندی هستند، دارند. مالکیت Turk Rating در اختیار شرکای خارجی نیز بوده و 65 درصد از دارایی این شرکت متعلق به آنها است که در زمینه رتبه‌بندی، به ویژه در بازارهای نوظهور، معرفی و توسعه روش‌های منبع‌یابی، بانکداری و امور مالی ساختاریافته تجربه دارند. شرکای محلی نیز متشکل از افرادی با تجربه در زمینه‌های وام‌های بانکی، بازارهای سرمایه بین‌المللی و رتبه‌بندی در ترکیه هستند. ترکیب تجارب بین‌المللی و دیدگاه‌های ملی، شرکت را قادر می‌سازد تا ارزش منحصر به فرد و رقابت‌پذیری بالایی را در ارائه خدمات رتبه‌بندی نشان دهد. نمرات رتبه‌بندی Turk Rating با هدف تمایز شرکت‌ها در بخشی که در آن فعالیت می‌کنند و با لحاظ ویژگی‌ها، فرصت‌ها، محدودیت‌ها و مقررات هر بخش و منعکس کردن موقعیت مالی نسبی شرکت در مقیاس ملی، تعیین می‌گردد. متدولوژی این شرکت در تخصیص رتبه‌بندی، مدل‌ها و متدولوژی توسعه داده شده شرکت Standard & Poor’s است که با شرایط بومی کشور ترکیه تطبیق داده شده است. طبق روش‌های رتبه‌بندی Turk Rating، از یک سو، تحولات اقتصاد کشور، بانکداری و بازار سرمایه به دقت رصد و از سوی دیگر، بانک اطلاعاتی در مورد بخش‌های خاص توسعه‌یافته و به طور مداوم به روز می‌شود.

امتیاز رتبه‌بندی بیانگر کیفیت اعتباری و توانایی شرکت در پرداخت کامل و به موقع تعهدات خود و همچنین موقعیت نسبی آن در بین شرکت‌های فعال در ترکیه است. کارشناسان Turk Rating با لحاظ ساختارهای شرکتی شرکت‌ها در فرآیند رتبه‌بندی، به توسعه نهادینه‌سازی شرکت‌ها کمک می‌کنند که این موضوع برای شرکت‌هایی که قصد عرضه عمومی دارند و یا می‌خواهند اوراق بدهی منتشر کنند تا در بازار سرمایه شناخته شوند، بسیار حائز اهمیت و مفید است.

خدمات رتبه‌بندی

حوزه رتبه‌بندی این شرکت شامل بخش‌های مختلف صنایع، خدمات و بازرگانی به شرح زیر است:

  • شرکت‌های حقوقی کوچک
  • هلدینگ‌ها
  • نهادهای مالی غیربانکی
  • کارگزاری‌ها
  • سیستم‌های پرداخت و پول الکترونیک
  • شرکت‌های مدیریت دارایی
  • شرکت‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات
  • شرکت‌های توزیع انرژی
  • شرکت‌های پیمانکاری ساختمانی
  • بازرگانان خرده‌فروش و عمده‌فروش
  • شرکت‌های تولیدی
  • شرکت‌های دارویی

در ادامه و در جدول زیر، فاکتورهایی که برای رتبه‌بندی تعدادی از شرکت‌ها مورد توجه و ارزیابی قرار می‌گیرد، آورده شده است:

مراحل رتبه‌بندی اعتباری:

  1. برگزاری جلسه مقدماتی با شرکت موردنظر: این جلسه با حضور نمایندگان Turk Rating و مدیران و مسئولان شرکت برگزار می‌شود و طی آن اطلاعاتی درخصوص رتبه‌بندی و امتیازات رتبه‌بندی به شرکت متقاضی ارائه می‌گردد. در صورت توافق طرفین، قرارداد رتبه‌بندی منعقد می‌شود که در آن فرآیند و حقوق مادی و معنوی هر یک از اشخاص حقوقی تعیین گردیده است.
  2. اعلام مدارک موردنیاز و ارسال لیست سوالات موردنظر: در این مرحله، Turk Rating گزارش‌های حسابرسی گذشته نگر (5-3 ساله) را از شرکت درخواست می‌کند که برای رتبه‌بندی باید ارائه شود. علاوه بر این، گزارش‌های فعالیت سالانه، گزارش‌های مشابه و اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع در دسترس عموم، در صورت وجود، در بررسی اولیه استفاده می‌شوند. درخصوص لیست سوالات نیز، اگرچه مجموعه سوالات اساساً یک لیست استاندارد است، اما به طور ویژه با در نظر گرفتن زمینه فعالیت، بخش و سایر مشخصات شرکت و همچنین مسائل ناشی از بررسی اولیه تهیه شده و به صورت کتبی برای شرکت ارسال می‌شود.
  3. برگزاری جلسه با مدیران شرکت: پس از بررسی اطلاعات و مدارک به دست آمده توسط کارشناسان، جلسه‌ای با مدیران شرکت تشکیل می‌شود که در آن سیاست‌ها و استراتژی‌های کلی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
  4. تهیه پیش‌نویس گزارش رتبه‌بندی: کارشناسان رتبه‌بندی گزارشی اولیه تهیه می‌کنند که منعکس‌کننده اطلاعات و ارزیابی‌های به دست آمده در تمام مراحل فرآیند بررسی است. این گزارش توسط کارشناسان رتبه‌بندی اعتباری با اعضای کمیته اعتبار به اشتراک گذاشته می‌شود تا در صورت نیاز اصلاحات لازم بر روی آن انجام شود.
  5. تصمیم‌گیری کمیته رتبه‌بندی اعتباری: کمیته رتبه‌بندی با توجه به اطلاعات، مدارک شرکت و همچنین نظر کارشناسان خود، کیفیت و قابلیت اطمینان پیش‌نویس گزارش رتبه‌بندی را تعیین می‌کنند.
  6. تهیه پیش‌نویس نهایی گزارش رتبه‌بندی اعتباری و اشتراک‌ آن با مشتری: پس از اعمال نظر کمیته اعتبار و انجام اصلاحات موردنیاز، پیش‌نویس نهایی رتبه‌بندی جهت اعلام به شرکت متقاضی آماده می‌شود. در این مرحله، شرکت اطلاعات، اصلاحات و نظرات دیگری را که با آنها مخالف است و در صورت وجود ضروری تشخیص دهد، ارائه می‌کند. این اطلاعات و نظرات اضافی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت مهم بودن، ممکن است گزارش اصلاح شود.
  7. افشای عمومی نتیجه رتبه‌بندی: پس از نهایی شدن گزارش رتبه‌بندی و توافق با مشتری، رتبه شرکت متقاضی از طریق وبسایت Turk Rating منتشر شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
  8. فرآیند نظارت و پایش: پس از رتبه‌بندی، ارتباط Turk Rating و شرکت متقاضی مستمر و برای طولانی‌مدت خواهد بود. تحت نظر داشتن شرکت در دوره پس از اعلام امتیاز رتبه‌بندی به مردم، نظارت مستمر بر محیطی که شرکت در آن فعالیت می‌کند و درخواست اطلاعات از شرکت در صورت مشاهده تغییر اساسی در شرایط، جزء لاینفک رتبه‌بندی Turk Rating است. معمولاً امتیاز اعتباری سالانه بررسی می‌شود ولیکن اگر تغییرات و تحولاتی ناگهانی رخ دهد که مستلزم تغییر در امتیاز و یا چشم‌انداز رتبه‌بندی در طول دوره نظارت قبل از بازنگری سالانه باشد، شرایط سازمان باید بازنگری شود.

اطلاعات و مدارک مورد درخواست جهت رتبه‌بندی اعتباری

  • اطلاعات کلی و عمومی:

– کسب و کار اصلی شرکت و تاریخچه مختصر

– ساختار مشارکت

– هیئت مدیره و نمودار سازمانی

– مدیران ارشد شرکت

– لیست شرکت‌های تابعه و وابسته و روابط تجاری با این شرکت‌ها

– تعداد پرسنل و نرخ گردش مالی

  • زمینه فعالیت و عملکرد تجاری:

– زمینه فعالیت و اهداف/چشم‌انداز

– شرح هر بخش تجاری و استراتژی‌های کلیدی کسب و کار

– جزئیات مربوط به تولید کالاها و/یا خدماتی که موضوع فعالیت هستند

– جایگاه شرکت در صنعت مربوطه

– لوکیشن‌های فعالیت، تجهیزات تکنولوژیکی و ظرفیت‌های تاسیسات تولیدی

– تفکیک کالاهای تولید شده بر حسب سال (براساس کمیت و ارزش)

– خریداران کالاهای تولید شده (توزیع جغرافیایی، مشخصات خریدار و …)

– لیست عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات واسطه موردنیاز

– در صورت صادرات، ارائه لیست کالاهای موضوع صادرات، مقدار و ارزش آن در طول سال‌ها

– عوامل موثر بر تقاضا برای کالا یا خدمات تولید شده

  • فعالیت‌های سرمایه‌گذاری:

– سرمایه‌گذاری‌های سرمایه در گردش

– تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی کارخانه و تجهیزات و برنامه‌های سرمایه‌گذاری آتی

  • وضعیت مالی:

– صورت‌های مالی حسابرسی شده مستقل مربوط به 3 الی 5 سال گذشته

– بدهی‌های خارج از ترازنامه

– سیاست‌های حسابداری

– عملکرد بودجه و پیش‌بینی‌های آتی

– سیاست‌های مالی و اهداف عملکرد مالی

– مطالبات مربوط به گذشته

  • حاکمیت شرکتی:

– نهادسازی و اهمیت آن

– مقررات مربوط به حاکمیت شرکتی (شفافیت و استقلال هیئت مدیره)

– الزامات و تمهیدات مدیریت ریسک

سطوح رتبه‌بندی

الف) رتبه‌بندی بلندمدت

ب) رتبه‌بندی کوتاه‌مدت

دیدگاهتان را بنویسید