معرفی شرکت اعتبارسنجی KKB (Kredi Kayıt Bürosu)
معرفی اجمالی
شرکت اعتبارسنجی KKB در سال 1995 توسط 9 بانک در ترکیه تأسیس شده است. در حال حاضر KKB به عنوان یک موسسه معتبر در ترکیه فعال بوده و 181 عضو دارد که شامل 53 بانک، 56 شرکت صنعتی، حسابرسی و حسابداری، 23 شرکت لیزینگ، 9 شرکت بیمه، 15 شرکت تأمین مالی اشخاص حقیقی، 21 شرکت مدیریت دارایی و 4 نوع دیگر از انواع شرکتها میباشند. این شرکت در ابتدا با هدف تسهیل تبادل اطلاعات و اسناد میان 5 بانک مطرح ترکیه تأسیس گردید و از سال 1999 مجوز اعتبارسنجی و اشتراکگذاری اطلاعات مالی مشتریان خود را دریافت نمود.
انواع خدمات
شرکت KKB طیف گستردهای از خدمات و محصولات مالی و اعتباری را در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار میدهد که از این بین میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
الف – خدمات اعتباری افراد حقیقی:
1- پلتفرم فیندکس: این پلتفرم در سال 2014 رونمایی شد و به صورت اپلیکیشن موبایل و وبسایت در دسترس کاربران قرار دارد. این پلتفرم همچون چتری است که بخش گستردهای از خدمات شرکت KKB را به صورت یکجا در اختیار مشتریان قرار میدهد.
1-1- نمره اعتباری فیندکس : خدمات اعتباری فیندکس به عنوان خلاصهای از گزارش ریسک عمل میکند که رفتار افراد در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی در سیستم بانکی را نشان میدهد. این گزارش از طریق اطلاعات دقیق، رفتار بازپرداخت فرد بدهکار را ارزیابی نموده و اینکه آیا آنها به تعهدات پرداختی خود طی 12 ماه آینده عمل خواهند کرد یا خیر، را پیشبینی مینماید. نتیجه ارزیابی اعتباری فیندکس به صورت عددی و در بازه 1 تا 1900 اعلام میشود که 1 ضعیفترین وضع اعتباری و 1900 بهترین آن است.
1-2- گزارش ریسک فیندکس: گزارشی است که در آن کل اعتبار کارتهای اعتباری، بدهیها و اطلاعات حسابهای شخص در تمام بانکهای ترکیه به صورت تجمیعی قابل مشاهده و پیگیری خواهد بود.
1-3- مشاورهی اعتبارات: کارشناسان اعتبارسنجی پس از بررسی گزارش ریسک فیندکس، به منظور بهبود رتبه اعتباری مشتریان به آنها خدمات مشاوره ارائه مینمایند.
1-4- سرویس هشدار: عملکرد این سیستم بدینگونه است که با نظارت بر عملکرد مالی مشتریان نظیر محدودیت کارتهای اعتباری، میزان بدهی، درخواستهای وام و …، با ارسال پیام کوتاه یا ایمیل، آنها را از آخرین تغییرات رتبه اعتباری خود آگاه میسازد.
1-5- سرویس ردیابی: در این سیستم، فیندکس با در اختیار داشتن اطلاعات هویتی، تلفن همراه، اطلاعات پستی، شماره گذرنامه، شماره گواهینامه و شماره کارتهای اعتباری، نسبت به هرگونه تغییرات غیرعادی و یا سوء استفاده از اطلاعات در سایتهای ناامن، مشتریان را از وضعیت آگاه میسازد.
ب – خدمات مالی تجاری:
2-1- استفاده از QR کد فیندکس در سیستم چک: این خدمت برای اولین بار در جهان در سال 2017 ایجاد شده است. چکها دارای یک کد شناسایی طراحی شده توسط فیندکس هستند که اطلاعات بانک، شعبه، صاحب امضای چک، اطلاعات اعتباری صادرکننده چک و همچنین شماره چک را ارائه میدهد. شرکت KKB قابلیت اسکن QR کد و دسترسی به اطلاعات ذخیره در این کد را دارا میباشد.
2-2- ضمانتنامه الکترونیکی: این سرویس که از سال 2018 مورد استفاده قرار گرفته است امکان انتقال ضمانتنامههای بانکی کاغذی به صورت دیجیتالی را فراهم میکند و کلیه فرایندهای مربوط به ضمانتنامه بانکی در یک محیط دیجیتالی انجام میشود. به این ترتیب بانک ضامن، درخواستکننده و ذینفعی که نامه برای او ایجاد میشود میتوانند تمام مراحل ضمانتنامه را در یک محیط الکترونیکی ادامه دهند.
2-3- سرویس استعلام وضعیت ضمانت نامه: استعلام وضعیت ضمانتنامه نشان میدهد که آیا ضمانتنامههای دریافتی از شرکتهای داخلی معتبر و به روز هستند یا خیر. ضمانتنامه، نامهای است که توسط بانک درباره موضوعاتی مانند تحویل کالا، اجرای کار و… صادر میشود و بانک متعهد میشود در صورت عدم وصول مطالبات، مبلغی را که در ضمانتنامه آورده شده، بدون قید و شرط به طلبکار پرداخت نماید. با این سیستم استعلام میشود از صحت ضمانتنامه با نام بانک، کد شعبه، شماره ضمانتنامه، مبلغ تعهد، کد ارز و … اطمینان حاصل نمود.
ج – خدمات مختص بانکها و موسسات مالی:
3-1- اعتبارسنجی اشخاص حقیقی: این خدمت براساس انواع مدلهای آماری صورت میپذیرد. از سیستم اعتبارسنجی این موسسه برای پیشبینی و مقایسه توانایی مشتریان در بازپرداخت وامهایی که از موسسات و بانکهای عضو گرفتهاند یا میگیرند، استفاده میشود. به عبارت دیگر، این خدمت خلاصهای از اطلاعات مشتری است که از طریق سیستم مرجع اعتبار به دست میآید.
3-2- رتبهبندی اعتباری تجاری: رتبه اعتباری تجاری یک سیستم ارزیابی و تعیین درجه ریسک است که چشمانداز 12 ماهه شرکتها برای بازپرداخت وامهای بانکی را تعیین میکند. شرکتهایی که رتبه پایینی دارند از نظر آماری، مستعد ریسک اعتباری بالا هستند.
3-3- شاخص چک: شاخص چک نمرهای است که نحوه رفتار پرداختی صادرکنندگان چک برای افراد حقیقی و حقوقی طی 36 ماه گذشته را نشان میدهد.
د- سایر خدمات:
4- خدمات پردازش آدرس: سرویسی است که در آن آدرس مشتریهای ثبت شده در پایگاه بانک اطلاعات KKB به صورت جمعی و غنی پردازش میشوند و اطلاعات به روز به همراه مختصات دقیق بر روی نقشه ثبت شده و کدهای مربوط در پایگاه ملی ثبت نشانی (UAVT) به فرد اختصاص مییابد.
5- سیستم پشتیبانی تصمیمگیری مرکزی: این سرویس امکان ارزیابی خودکار، سریع و مداوم درخواستهای وام را فراهم میکند و در هر زمانی که متقاضی برای وام اقدام میکند اطلاعات مرتبط را ارزیابی کرده و تصمیم نهایی را برای تقاضا ارائه میکند.
6- سیستم اشتراک ثبت تجاری: یکی از سرویسهای KKB است که به موسسات مالی امکان میدهد تغییرات اطلاعات ثبت تجاری منتشر شده در روزنامهها را در مورد مشتریان و شرکای خود به سادگی پیگیری کنند. همینطور سابقه تمام آگهیهای منتشر شده و تغییرات ثبتی شرکت در روزنامهها قابل پیگیری است.
7- سرویس تائید شماره حساب بین المللی (IBAN) : این سرویس برای به حداقل رساندن مشکلاتی که ممکن است در نقل و انتقال پول به خارج از کشور ایجاد شود به وجود آمده است و کاربران حقوقی میتوانند با شماره IBAN از انجام معاملات قانونی اطمینان حاصل نمایند.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ