متد آژانس‌های رتبه‌بندی جهت رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌های بیمه

متد آژانس‌های رتبه‌بندی جهت رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌های بیمه

مقاله حاضر، رویکرد کلی اتخاذ شده توسط آژانس‌ها برای رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه را ارائه می‌دهد. هر یک از موسسات مودیز، اس‌اندپی و فیچ، محیط عملیاتی، نمایه تجاری و نمایه مالی شرکت‌های بیمه را با امتیازدهی و سپس ترکیب عوامل اعتباری برای رسیدن به یک رتبه‌بندی مستقل ارزیابی می‌کنند. علاوه بر این، هر سه آژانس از تجزیه و تحلیل گروه‌های همتا به عنوان معیاری برای بررسی رتبه‌بندی نهایی خود استفاده می‌کنند.

عوامل اعتباری مورد استفاده در روش‌های رتبه‌بندی

به طور کلی سه نوع عامل رتبه‌بندی وجود دارد که عبارتند از:

  • محیط عملیاتی
  • مشخصات کسب‌وکار یا ریسک‌های کیفی
  • ریسک‌های مالی یا کمی

علاوه بر موارد فوق، سوالات و برنامه‌های استراتژیکی وجود دارد که هنگام ارزیابی اعتباری شرکت‌های بیمه مورد بررسی قرار می‌گیرند، به طور مثال:

  • آیا شرکت یک استراتژی متمرکز و شفاف مبتنی بر چشم‌انداز، ماموریت و ارزش‌های خود دارد؟
  • چگونه این استراتژی در سراسر شرکت منتشر شده است؟
  • آیا این استراتژی با محیط اقتصادی و رقابتی سازگار است؟
  • آیا مدیریت دارای استراتژی منسجم است؟
  • آیا شرکت منابع مالی و مدیریتی لازم برای اجرای استراتژی خود را دارد؟

 

مودیز از چه روشی برای ارائه رتبه‌بندی استفاده می‌کند؟

مودیز از کارت امتیازی برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند که در آن هر یک از عوامل اعتباری امتیازدهی می‌شوند و سپس یک امتیاز میانگین وزنی تولید می‌شود که به رتبه‌بندی قدرت مالی مرتبط می‌شود.

مودیز در ابتدا هر عامل را با استفاده از یک مقیاس 7 امتیازی از Aaa تا Caa و پایین‌تر امتیازدهی می‌کند. این امتیاز اولیه بر اساس نسبت‌های تعیین‌شده در روش‌شناسی آنها است که با استفاده از مشخصات و عملکرد بیمه‌گر محاسبه می‌شوند. امتیاز اولیه توسط تحلیلگران آژانس رتبه‌بندی بررسی می‌شود و در صورت لزوم ممکن است بازارزیابی شود، به عنوان مثال برای در نظر گرفتن روندی که در نسبت‌های محاسبه‌شده منعکس نشده است.

سپس مودیز امتیازات هر عامل رتبه‌بندی را با استفاده از وزن‌های استاندارد ترکیب می‌کند تا یک امتیاز میانگین وزنی ایجاد کند. سپس امتیاز میانگین وزنی به یک رتبه‌بندی مستقل اولیه واقعی مرتبط می‌شود.

تحلیلگران مودیز سایر عوامل ذکر شده در روش خود را که در کارت امتیازی استاندارد وجود ندارند، مانند حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک، ریسک زیست‌محیطی، سیاست‌های حسابداری و سایر ریسک‌های مرتبط، بررسی خواهند کرد.

 

S&P از کدام عوامل اعتباری استفاده می‌کند؟

برخلاف مودیز، S&P از کارت امتیازی استفاده نمی‌کند، بلکه عوامل اعتباری را با استفاده از 7 عامل اصلی اعتبار تجمیع می‌کند:

  • موقعیت رقابتی
  • ارزیابی ریسک صنعت بیمه و کشور
  • سرمایه و درآمد
  • میزان مواجهه با ریسک
  • ساختار تأمین مالی
  • حکومت
  • نقدینگی

 

امتیازات S&P چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه امتیازات بدین شرح است:

امتیاز نمایه ریسک مالی- با ارزیابی سرمایه و درآمد و سپس تنظیم آن با استفاده از ارزیابی عوامل «ریسک‌پذیری» و «ساختار تأمین مالی» محاسبه می‌شود.

امتیاز سرمایه و درآمد- خروجی مدل سرمایه S&P برای بیمه‌گران است.

امتیاز عامل ریسک‌پذیری- بر اساس تحلیل S&P از چهار حوزه است: کنترل‌های ریسک، ریسک‌هایی که توسط تحلیل سرمایه و درآمد ثبت نمی‌شوند، تمرکز ریسک یا تنوع ریسک و پیچیدگی محصولات و ریسک‌ها.

 

رویکرد شرکت رتبه‌بندی اعتباری فیچ چه تفاوتی با سایر آژانس‌ها دارد؟

رویکرد فیچ بیشتر شبیه مودیز است، به این صورت که ابتدا عوامل اعتباری اصلی آن از AAA تا B امتیازدهی می‌شوند و سپس برای تولید

میانگین وزنی کلی مستقل، وزن‌دهی می‌شوند. با این حال، برخلاف مودیز، وزن عوامل اعتباری به صورت درصد وزنی در معیارهای منتشر شده مشخص نشده است، بلکه فیچ از مقیاس وسیع‌تری برای نشان دادن اهمیت هر عامل اعتباری برای رتبه‌بندی با استفاده از یک امتیاز نفوذ سه سطحی استفاده می‌کند: نفوذ متوسط، نفوذ کمتر، نفوذ بیشتر.

نمایه کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری و اهرم مالی و عملکرد و درآمد مالی، بیشترین تأثیر را در رتبه‌بندی فیچ دارند.

 

امتیازات فیچ چگونه محاسبه می‌شوند؟

نمایه کسب‌وکار فیچ با استفاده از ارزیابی موقعیت رقابتی، نمایه ریسک کسب‌وکار و تنوع امتیازدهی می‌شود. عامل موقعیت رقابتی با ارزیابی مقیاس عملیاتی، قدرت برند، ارزش فرانشیز، سهم بازار، قابلیت‌های خدمات و توزیع امتیازدهی می‌شود و عامل نمایه ریسک کسب‌وکار، مواردی مانند وسعت ارائه محصولات و ثبات/انگیزه‌های کانال‌های توزیع را در نظر می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید