لندتک چیست و چه کاربردی دارد؟

لندتک چیست و چه کاربردی دارد؟

مفهوم لندتک:

لندتک یک پلتفرم وام‌دهی دیجیتال و هوشمند است که به بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر قرض‌دهندگان خصوصی کمک می‌کند تا بتوانند با سهولت هرچه بیشتر، با وام‌گیرندگان ارتباط موثر برقرار نمایند. کانال‌های ارتباطی لندتک به صورت یکپارچه بوده و با استفاده از امضاها، اسناد و پیام‌رسانی در زمان واقعی، پردازش درخواست وام را تسریع می‌کند.

 

تکنولوژی چگونه به فرآیند وام‌دهی آنلاین کمک می‌کند؟

انتخاب وام دیجیتال از سوی مصرف‌کنندگان و مشاغل کوچک طی ده سال گذشته به سرعت رشد کرده است. این رشد با پیشرفت تکنولوژی و تمایل مصرف‌کنندگان برای پذیرش آن تقویت شده است. بهبود قابل ملاحظه سرعت و کیفیت اتصال به اینترنت و افزایش تصاعدی قابلیت‌های دستگاه‌های مورد استفاده ما، همچون موبایل، به شرکت‌ها این امکان را داده است تا در هر کجا که هستند از طریق برنامه‌های مالی کاملاً دیجیتالی، با مصرف‌کنندگان در ارتباط باشند. در آغاز، وام‌های دیجیتال، چالش‌های اولیه و اساسی بسیاری در سر راه خود داشتند که باعث شد بسیاری از افراد امکان بکارگیری و موفقیت آن را زیر سوال ببرند. از این رو، دغدغه‌ها و پرسش‌هایی در این خصوص پیش آمد همچون: آیا مشتریان یک کانال فقط دیجیتالی را اتخاذ و به آن اعتماد می کنند؟ آیا مدل ثبت نام در یک کانال دیجیتالی موفقیت‌آمیز است؟ نهادهای نظارتی چگونه به دیجیتالی شدن فرایندهای کلیدی اعتبار نظارت خواهند داشت؟

وام‌دهندگان دیجیتال نشان دادند که می‌توانند تعداد قابل توجهی مشتری را به خود جلب کرده و درآمد قابل ملاحظه‌ای نیز کسب کنند، به این معنی که می‌توانند با موفقیت با موسسات مالی سنتی رقابت کنند. تا به امروز، سیستم وام‌های دیجیتال توانسته است موفقیت خود را به عنوان یک صنعت تثبیت کند و منافع قابل توجهی را برای مصرف‌کنندگان و وام‌دهندگان دیجیتال به ارمغان آورد. یکی از مزایای اصلی دیجیتالی شدن، سهولت استفاده از آن است؛ مصرف‌کنندگان و شرکت‌های کوچک اکنون می‌توانند درخواست وام خود را در زمان و مکان مناسب ثبت کنند. اکثر مصرف‌کنندگان در تمام گروه‌های سنی ترجیح می‌دهند به جای مراجعه حضوری یا تلفنی، به صورت آنلاین درخواست اعتبار خود را ثبت نموده و مراحل پردازش آن نیز به صورت آنلاین باشد. در عین حال، وام‌دهندگان دیجیتال از طریق دیجیتالی‌سازی فرآیند وام‌دهی، از مزیت هزینه و مقیاس پذیری نسبت به وام‌دهندگان سنتی بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند به بخش‌های جغرافیایی جدید با مشتریان جدیدی دسترسی پیدا کنند که قبلاً توسط بانک‌ها و شعب آنها قابل دسترسی نبودند. حال که صنعت وام‌دهی آنلاین یا همان لندتک به بلوغ رسیده است، برندگان این بازار رقابتی آنهایی خواهند بود که نه تنها سریع‌تر کار می‌کنند، بلکه هوشمندتر نیز عمل می‌کنند.   

 

لندتک چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد، لندتک یک پلتفرم دیجیتال است و انسان کمترین دخالت را در فرآیندهای آن دارد. لندتک برای تطابق شرایط وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان، از الگوریتم‌های پیچیده بهره می‌برد که در آنها تمام شرایط طرفین یک عملیات مالی لحاظ می‌شود. پلتفرم لندتک، متقاضیان را براساس نمره‌های اعتبارسنجی آنان ارزیابی می‌نماید. همچنین در پلتفرم‌های لندتک، علاوه بر اعتبارسنجی، به فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی افراد توجه می‌شود تا امکان برقراری ارتباط مطلوب با نرخ سود مناسب وجود داشته باشد. وام‌گیرندگان، جزئیات شخصی و اعتباری خود را در اپلیکیشن‌های آنلاین تکمیل کرده و سپس اسناد موردنیاز را در پورتال خود بارگذاری می‌کنند و بعد نتایج پردازش درخواست متقاضیان در هر مرحله، از طرق مختلف مانند اعلانات اپلیکیشن‌های مالی و یا پیام کوتاه، به آنان اطلاع داده می‌شود.

 

نقش هوش مصنوعی در فرآیند لندتک:

هوش مصنوعی به دلیل بکارگیری الگوریتم‌های پیچیده و گسترده، امکان شناسایی و تجزیه و تحلیل رفتارهای تعداد بسیار زیادی از وام‌گیرندگان را دارد و در مقایسه با انسان این کار را با سرعت خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. از آنجا که در لندتک نیز از هوش مصنوعی استفاده می‌شود، یک مزیت بزرگ برای وام‌دهندگان محسوب گردیده و بسیاری از شرکت‌های حوزه لندتک از فناوری هوش مصنوعی در کنار نظارت انسانی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در لندتک از هوش مصنوعی برای اعتبارسنجی تعداد بسیار زیادی از مصرف‌کنندگان و در واقع انتخاب مشتریان با سابقه اعتباری مناسب، استفاده می‌شود. (برای آشنایی بشتر با الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اینجا را کلیک نمایید.)

 

چه کسانی از لندتک بهره می‌برند؟

به طور عمده، مشاغل و کسب و کارهایی که از نظر اندازه مقیاس‌های کوچک یا متوسط دارند بیش از سایر مصرف‌کنندگان از لندتک و مزیت‌های آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، آمازون که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در سراسر جهان است، بسیاری از مشاغل کوچک و متوسط را در اختیار داشته و طبق ضوابطی، بودجه معینی را در دسترس فروشندگان خود قرار می‌دهد. این غول بازار آنلاین از لحاظ دانستن تاریخچه فروش مشاغل و اینکه کدام یک از آنها می‌توانند شرایط دریافت و پرداخت وام را مدیریت کنند، در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد. همچنین، سایر استارت‌آپ‌های هوشمند نیز بازار دیگری برای استفاده از فناوری لندتک محسوب می‌شود.

علاوه بر این، مصرف‌کنندگان خرد نیز از لندتک استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، آنها با استفاده از لندتک، از خدماتی مانند اعتبار PayPal برای خرید اقلامی استفاده می‌کنند که در غیر این صورت توانایی آن را نداشتند. همچنین مصرف‌کنندگان خرد از لندتک برای اطلاع از شرایط و دریافت وام‌های شخصی و رهن استفاده می‌کنند.

یکی از مزایای قابل توجه لندتک، ارائه تسهیلات با نرخ های بهره اندک است که به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان تأمین می‌شوند؛ به همین دلیل، مشاغل و مصرف‌کنندگان از آن استفاده می کنند. وام دهندگانی که شرایط ارائه وام در بخش سنتی را ندارند، از طریق لندتک می‌توانند با شرایط ایده‌آل به تأمین مالی بپردازند و از این بستر درآمد کسب کنند.

 

فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از لندتک:

حجم بازار خدمات مالی برای استفاده از لندتک بسیار عظیم است؛ به طوری که تنها در ایالات متحده امریکا، وام‌های مصرفی موجود در بستر لندتک ارزشی بیش از چهار تریلیون دلار دارد و استارت‌آپ‌های این کشور نیز بیش از وام‌دهی سنتی بر این روش اعتماد دارند. به نظر می‌رسد شرکت‌هایی که در حوزه لندتک فعالیت می‌کنند در تلاش هستند تا وظایف خود را نسبت به سایر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری سنتی، به صورت تخصصی‌تر و با لحاظ اصول و قواعد جزئی‌تری به انجام برسانند. به عنوان مثال برخی از شرکت‌های فعال در بخش لندتک، تنها در زمینه ارائه وام‌های دانشجویی و دانش‌آموزی تخصص دارند و برخی دیگر به صورت مستقیم اقدام به اعطای وام نمی‌نمایند بلکه در عوض در زمینه خدمات مشاوره‌ای جزئی‌تر، مانند معرفی وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان خاص به یکدیگر، فعال هستند.

اصلی‌ترین مزیت شرکت‌های فعال حوزه لندتک نسبت به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری، سرعت انجام فرآیند وام‌دهی و در نهایت اعطای وام‌های آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. همچنین نمی‌توان از مزیت کاهش انواع هزینه‌های اداری و عملیاتی نیز چشم‌پوشی کرد. با این حال، در سراسر دنیا بانک‌هایی وجود دارند که با جدیت هرچه بیشتر و با سرعتی چشمگیر در پی ارتقا و توسعه تکنولوژی‌های مورد استفاده خود هستند و هنوز هم رقیبی جدی برای حوزه لندتک محسوب می‌شوند. در ادامه به برخی از مزیت‌های وام‌دهی آنلاین به صورت موردی اشاره می‌شود:

  • سهولت فرآیند: صرف زمان اندک برای تکمیل فرم درخواست وام، عدم نیاز به جمع‌آوری صورتحساب‌های بانکی به صورت حضوری و آفلاین، پردازش و تصمیم‌گیری درخواست به صورت خودکار، انتقال مستقیم وجه به حساب مشتری، زمان‌بندی دقیق بازپرداخت‌ها
  • کاهش خطر کلاهبرداری: با امکان اخذ تأییدیه مستقیم، خودکار و آنلاین درخصوص موجودی حساب و معاملات فرد وام‌گیرنده از منبع اصلی یعنی بانک مربوطه، ریسک نکول و کلاهبرداری برای وام‌دهندگان بسیار کاهش می‌یابد.
  • امنیت پیشرفته: اکثر شرکت‌های فعال در حوزه لندتک هزینه بسیاری را برای ایجاد امنیت در سطح بانک‌ها، صرف‌ می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در این بخش دارند. به همین دلیل اطلاعات مشتریان در فضایی امن و به دور از مخاطره ثبت و نگهداری می‌شود.

لندتک در کنار مزیت‌ها و فرصت‌هایی که تاکنون ایجاد کرده است، با یک چالش اصلی روبروست و آن نحوه قانون‌گذاری و نظارت موثر نهادهای نظارتی بر این بستر اینترنتی است. نظارت بر فرآیندهای وام‌دهی در بستر لندتک، برخلاف کاهش هزینه‌های عملیاتی و اداری، هزینه‌های نظارتی بیشتری نسبت به روش سنتی دارد که شرکت‌های لندتکی آن را متحمل می‌شوند. چالش مهم دیگر، جذب وام‌دهندگان خصوصی است که گاهاً شرکت‌های حوزه لندتک را با مشکل جذب سپرده مواجه می‌سازد. همچنین ممکن است وام‌دهی با استفاده از لندتک در شرایط رکود اقتصادی نیز دستخوش تغییر شود و به دلیل شرایط خاص‌تر، مشکلاتی ایجاد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید