صنعت پرداخت الکترونیک BNPL یا “الان بخر بعداً پرداخت کن”

صنعت پرداخت الکترونیک BNPL یا “الان بخر بعداً پرداخت کن”

تعریف

پرداخت الکترونیک BNPL یا همان “الان بخر بعداً پرداخت کن” یکی از روش‌های نوین خرید کالا و خدمات است که در اکثر کشورهای اروپایی و امریکایی و هم‌چنین کشورهای پیشرفته آسیایی رایج است و در اختیار عموم مردم قرار دارد. BNPL به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا بدون پرداخت یکباره ارزش کالاها و خدمات، خریدهای خود را به صورت آنلاین و یا حضوری انجام دهند. برخلاف فروش اقساطی که در آن ممکن است میزان اعتبار بالا و مدت بازپرداخت طولانی باشد، در BNPL حداکثر مدت بازپرداخت 4 ماه بوده و مبلغ اعتبار نیز کمتر و بیشتر برای خریدهای خرد است. BNPL بدون کارمزد، سود و یا بهره اضافی است که مهم‌ترین مزیت آن در مقایسه با سایر روش‌های تأمین اعتبار محسوب می‌شود و همین مسئله باعث جذب مصرف‌کنندگان زیادی شده است.

نقش‌های اصلی BNPL

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات BNPL، بانک و یا موسسه اعتباری، خرده‌فروشان و مشتریان، بازیگران اصلی صنعت BNPL هستند. شکل زیر فرآیند فعالیت و نحوه تعامل بخش‌‌های BNPL با یکدیگر را نشان می‌دهد.

مزایای استفاده از پلتفرم‌های BNPL

الف) برای مصرف‌کنندگان (مشتریان)

– سهولت استفاده در تمام خریدهای آنلاین و حضوری

– راه‌اندازی و تأیید سریع و آسان پلتفرم و حساب کاربری

– شرایط پرداخت بدون بهره (جز در صورت دیرکرد در بازپرداخت)

– امکان استفاده از روش‌های متنوع جهت بازپرداخت

– جایگزینی مناسب برای کارت‌های اعتباری

– اعطای اعتبار غالباً بدون نیاز به وثیقه و معرفی ضامن

– امکان شارژ خودکار بدون مراجعه به شرکت‌های ارائه‌دهنده پلتفرم BNPL

ب) برای خرده‌فروشان:

– دریافت وجه خرید به صورت کامل و در لحظه

– افزایش اقلام و مبلغ خرید مصرف‌کنندگان

– امکان دسترسی به حجم وسیعی از مشتریان با حد بودجه‌های متفاوت

– وفاداری مشتریان و افزایش نرخ بازگشت آنها به فروشگاه‌های پذیرنده

پ) برای ارائه‌دهندگان پلتفرم BNPL:

– دریافت 2 الی 8 درصد حاشیه سود فروشندگان

– کسب بهره در صورت طولانی بودن مدت بازپرداخت

– دریافت کارمزد و جریمه از مشتریان در صورت تأخیر در بازپرداخت

مقایسه تأمین مالی با استفاده از BNPL و کارت اعتباری

بزرگ‌ترین پلتفرم‌های BNPL در دنیا

در جدول زیر تعدادی از مطرح‌ترین پلتفرم‌های BNPL در دنیا معرفی شده‌اند:

چشم‌انداز صنعت BNPL

BNPL در سراسر جهان در یک مسیر صعودی قرار دارد و ارزش آن در سال 2020 معادل 97 میلیارد دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2024، صنعت BNPL حدود 4.2 درصد از تجارت الکترونیک دنیا را تشکیل دهد.

انتظار می‌رود قاره آسیا بیشترین پیشرفت را در توسعه و بکارگیری BNPL، آن هم به دلیل گسترش اینترنت و افزایش جمعیتی که قابلیت استفاده از اینترنت را دارند، داشته باشد. متخصصان این حوزه اظهار دارند رویه تجارت الکترونیک به زودی از کارت‌های اعتباری به سوی طرح‌های BNPL خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید