شرکت رتبه‌بندی اعتباری مودیز (Moody’s)

شرکت رتبه‌بندی اعتباری مودیز (Moody’s)

معرفی اجمالی:

شرکت رتبه‌بندی اعتباری مودیز (Moody’s) در سال 1909 توسط جان مودی در امریکا تأسیس شد. این شرکت در کنار شرکت‌های استاندارد اند پورز و گروه فیچ، جزو بزرگترین و برترین شرکت‌های رتبه‌بندی است که به رتبه‌بندی اوراق قرضه و سایر ابزارهای بدهی دولتی و غیردولتی در جهان می‌پردازد. شرکت مودیز اعتبار وام‌گیرندگان و همچنین اوراق بهادار بدهی را در چندین بخش بازار اوراق قرضه دولتی، شهری و شرکتی با استفاده از مقیاس رتبه‌بندی استاندارد، ارزیابی می‌کند.

مودیز (Moody’s) به بخش‌های مختلفی همچون شرکت‌ها، شهردار‌ی‌ها، بیمه، نهادهای مالی، بانک‌ها، صندوق‌های مدیریت دارایی و وجوه با درآمد ثابت خدمات رتبه‌بندی ارائه می‌دهد.

 

تاریخچه تأسیس و فعالیت:

تاریخ تأسیس شرکت به سال 1900 میلادی بازمی‌گردد. زمانی که جان مودی، موسس شرکت رتبه‌بندی اعتباری مودیز، نخستین ارزیابی خود را درخصوص بازار در نشریه راهنمای اوراق بهادار صنعتی و متفرقه با نام شرکت مودیز منتشر نمود. این نشریه آمار مفصلی در خصوص سهام، اوراق قرضه دولتی و غیردولتی، موسسات مالی، تولیدی و سایر شرکت‌های غذایی ارائه می‌نمود. کم کم و در سال 1903، این نشریه به عنوان نشریه بین‌المللی ساخته شد ولیکن در بحران سال 1907، مودی به دلیل کمبود سرمایه مجبور به انحلال شرکت و نشریه شد. مودی در سال 1909 با تأسیس شرکت “تجزیه و تحلیل متمرکز” مجداً فعالیت خود را آغاز کرد با این تفاوت که دیگر انتشار گزارشات تجزیه و تحلیل برای تمام صنایع نبود بلکه فقط به بررسی راه‌آهن و صنایع ریلی و رتبه‌بندی اوراق بدهی این صنعت اختصاص داشت. با گذشت زمان و در سال 1919، این شرکت رتبه‌بندی اوراق دولتی و ایالتی را نیز آغاز نمود و در سال 1924، به حدی گسترده شد که تمام رتبه‌بندی‌های اوراق ایالات متحده توسط آن انجام می‌گرفت. در میانه دهه 1930، رابطه بین اوراق قرضه ایالات متحده و آژانس‌های اعتباری بیشتر توسعه یافت. در سال 1962، بخشی از شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مودیز توسط Dun & Bradstreet، شرکتی که در زمینه ارائه گزارش اعتباری فعالیت می‌نمود، خریداری شد ولیکن مودیز همچنان به فعالیت سابق خود یعنی رتبه‌بندی ادامه می‌داد.

در اواخر دهه 1960 و نزدیک به آغاز 1970، کاغذهای تجاری و سپرده‌های بانکی نیز رتبه‌بندی شدند. همچنین در این زمان بود که آژانس‌های رتبه‌بندی و نیز مودیز، شروع به دریافت شارژ از ناشران اوراق قرضه و سرمایه‌گذاران کردند. در این زمان با رشد تعداد ناشران اوراق قرضه و سایر اوراق بدهی، هم در امریکا و هم در نقاط دیگر جهان، آژانس‌های رتبه‌بندی توانستند تا علاوه بر گسترش خدمات، اندازه و سرمایه خود را نیز بالا ببرند. مودیز در سال 2005 طی تحقیقی، برآورد کرد که حدود 90 درصد درآمد شرکت‌های رتبه‌بندی از طریق اخذ شارژ و دریافت کارمزد از ناشران اوراق بدست می‌آید. با پایان یافتن نظام برتن وودز در سال 1971، بازارهای جهانی در اقصی نقاط دنیا گسترش یافتند و شرکت مودیز توانست شعب دیگری در سایر کشورهای دنیا افتتاح کند. نخستین شعبه خارجی مودیز در کشور ژاپن و در سال 1985 افتتاح شد و پس از آن در کشورهای انگلستان (1986)، فرانسه (1988)، آلمان (1991)، هنگ کنگ (1994)، هند (1998) و چین (2001) گسترش یافت. از سال 1997، مودیز توانسته است تا اوراق بهادار صادره از سوی 20 هزار ناشر امریکایی و 1200 ناشر غیرامریکایی را با ارزش بیش از 5 تریلیون دلار رتبه‌بندی نماید. طبق آخرین آمار به دست آمده در سال 2018، نیروی انسانی فعال در شرکت مودیز بالغ بر 12 هزار نفر است.

 

 

نحوه رتبه‌بندی اعتباری مودیز (Moody’s):

هدف شرکت مودیز (Moody’s) از رتبه بندی، ارائه یک سیستم درجه‌بندی یا رتبه‌بندی ساده به سرمایه‌گذاران است که به موجب آن، اعتبار نسبی اوراق بهادار مورد ارزیابی واقع شود. مودیز برای انواع اوراق بهادار بلندمدت (دارای سررسید بیش از یک سال) و کوتاه‌مدت (دارای سررسید یک سال و یا کمتر) خدمات رتبه‌بندی ارائه می‌دهد. رتبه‌های درنظر گرفته شده از سوی مودیز، از Aaa تا C متفاوت می‌باشد و همچنین به این رتبه‌ها تعدیل‌کننده‌های عددی 1 ، 2 و 3 نیز اضافه می‌شود که برای ارزیابی دقیق‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به انواع رتبه‌بندی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و تفسیر مربوطه پرداخته می‌شود:

الف) رتبه‌بندی بلندمدت:

 

 

ب) رتبه‌بندی کوتاه‌مدت:

 

دیدگاهتان را بنویسید